سوال و جواب در مورد بیماری ایدز



آلودگي به ويروس ايدز و بيماري ايدز چيست؟

بيماري ايدز مرحله نهايي آلودگي به ويروس ايدز است و ممكن است 10 سال (و يا بيشتر) پس از آلودگي با ويروس ايدز اتفاق افتد. افراد آلوده به ويروس ايدز سالها بدون داشتن علامت زندگي مي كنند و آلودگي را به ديگران منتقل مي نمايند. بيماران حدود 3 ـ 5/2 سال پس از تشخيص بيماري ايدز مي ميرند.

چگونه انسان به ويروس ايدز آلوده مي شود؟
ويروس ايدز از طريق مني، ترشحات مهبلي در زنان، خون و فرآورده هاي خوني آلوده، تزريق با سوزن آلوده مشترك و از مادر آلوده به نوزادش قبل از تولد، هنگام تولد و بلافاصله بعد از زايمان انتقال مي يابد.

آيا تماسهاي عادي و معمولي باعث انتقال آلودگي مي شود؟
خير. ويروس ايدز از طريق تماسهاي معمولي و عادي مانند دست دادن، بغل گرفتن، بوسيدن صورت، غذا خوردن از يك ظرف مشترك، مسافرت در يك اتوبوس، استفاده از استخر شناي عمومي و توالت عمومي منتقل نمي گردد.

آيا ويروس ايدز از راههاي تنفسي، گوارشي و يا از طريق تماسهاي معمولي خانوادگي و يا در محيط كار، مدرسه و اردوگاههاي جمعي كاري و يا تفريحي منتقل مي شود؟
خير.

چگونه مي شود از آلودگي به ويروس ايدز از طريق تماس جنسي جلوگيري نمود؟
به تاخير انداختن تماس جنسي تا زمان ازدواج، داشتن فقط يك شريك جنسي (همسر) و استفاده از كاندوم از انتقال عفونت جلوگيري مي كند.

آيا ابتلا به بيماري آميزشي مانند سوزاك و سيفليس آلودگي به ويروس ايدز را تسهيل مي كند؟
بله. تمام بيماريهاي مقاربتي سبب افزايش خطر آلودگي به ويروس ايدز مي شوند.
آيا آلودگي به ويروس ايدز از طريق شير مادر آلوده امكان دارد؟
بله. ويروس ايدز در شير مادر وجود دارد و مي تواند از اين طريق كودك را آلوده نمايد.

آيا آلودگي از طريق خون و فرآورده هاي خوني امكان پذير است؟
بله. ويروس ايدز از راه خون و فرآورده هاي خوني آلوده منتقل مي شود. چون امروزه نمونه هاي خون اهدايي مورد آزمايش قرار مي گيرند و خونهاي آلوده دور ريخته مي شوند. بطور کلی٬ نقش خون و فراورده های خونی در انتقال HIV بين 3تا 5 درصد است.

آيا تزريق موجب انتقال ويروس ايدز مي شود؟
بله. اگر سرنگ و سوزن آلوده باشند. استفاده اشتراكي از سرنگ و سرسوزنهاي آلوده در معتادان تزريقي يكي از راههاي انتقال آلودگي است. بايد به طور مطلق از تزريقات غير ضروري خودداري كرد و از سرنگ و سوزني كه مطمئن هستيم ضدعفوني شده است و يا از انواع يكبار مصرف آن استفاده كرد.

آيا خالكوبي و سوراخ كردن گوش موجب انتقال آلودگي مي شود؟
بله. خالكوبي و سوراخ نمودن گوش بوسيله سوزن و وسايل آلوده سبب انتقال بيماري ايدز مي گردد.

آيا تاكنون واكسني عليه بيماري ايدز ساخته شده است؟
متاسفانه خير. ولي تحقيقات براي ساختن واكسن ادامه دارد.

آيا آلودگي و بيماري ايدز درمان دارد؟
متاسفانه درمان موثري ندارد. استفاده از داروهاي موجود فقط كمي طول عمر افراد را زياد مي كند و مرگ را تا مدتی به تعويق مي اندازد. اين داروها فوق العاده گران بوده، عوارضي سخت و جدي دارند.

ويروس ايدز از كجا آمده است؟
مشخص نيست. از هر كجا كه آمده باشد فرقي نمي كند. مهم اين است كه بايد سعي شود آلودگي رخ ندهد. ويروس ایدز در همه كشورها وجود دارد.

ويروس ايدز اولين بار در كدام كشور پيدا شد؟
اولين بار در سال 1981 ميلادي در بين هم جنس بازان در آمريكا پيدا شد. شواهدي وجود دارد كه قبل از اين تاريخ هم بيماري ايدز در چند منطقه جهان وجود داشته است.

آيا خطر آلودگي و ابتلا در زن و مرد مساوي است؟
زنان در معرض خطر بيشتري قرار دارند.

آيا كودكان هم ايدز مي گيرند؟
بله. ضمنا در كودكان آلوده، علائم بيماري ايدز زودتر از بالغين ايجاد مي شود و مرگ و مير آنها نيز زياد است.

آيا كار كردن با كسي كه آلوده به ويروس ايدز است اشكال دارد؟
خير. همكاران آلوده خطري براي ديگران در محيط كار ندارند.

چرا در محيط كار بيماری از همكاران آلوده به ما منتقل نمي شود؟
زيرا آلودگي از طريق خون و ترشحات جنسي اتفاق مي افتد و در محيط كار تماسي با خون و ترشحات جنسي وجود ندارد (البته در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی خطر تماس با خون و ترشحات خونی آلوده وجود دارد).

آيا تماس نزديك و دائم روزانه در محيط كار با همكاران آلوده، سبب انتقال آلودگي مي گردد؟
خير، خطري ندارد. استفاده از تلفن مشترك و كاركردن در كنار هم در محيط كار و حتي استفاده از يك ليوان و فنجان سبب انتقال آلودگي نمي شود.

آيا افراد آلوده اجازه كار ندارند؟
تا زماني كه قدرت كار دارند و علائمي از بيماری نشان نداده اند، مي توانند مانند سايرين كار كنند. آلودگي به ويروس ايدز مانعي براي كاركردن نيست. اگر هم علامتي نشان دادند بايد زير نظر پزشك قرار گيرند و در كنار ديگران بكار مشغول باشند.

آيا مسافران بطور اتفاقي در يك كشور خارجي آلوده مي شوند؟
خير، آلودگي از راه تماس جنسي با فرد آلوده اتفاق مي افتد. دست دادن، سرفه، عطسه، سوار شدن به اتوبوس، مترو و استفاده از تلفن عمومي سبب آلودگي نمي شود.
آيا ويروس ايدز از طريق اقدامات پزشكي، دندانپزشكي، و آزمايشگاهي منتقل مي شود؟
بله. اگر پزشك و يا دندانپزشك و یا سایر کارکنان مراکز بهداشتی درمانی آلوده باشند و رعايت احتياط را نكنند و يا اگر وسايل درماني آنها آلوده شده باشند و بدون ضدعفوني مورد استفاده قرار گيرند، آلودگي انتقال مي يابد.