ویاگرا چیست ؟




Erect : نعوظ يا راست شدن ،به اصطلاح عاميانه شق کردن آلت تناسلي مردانه

Impotence : ضعف و سستي آلت مردانه

Virile :داراي نيروي مردانه

Sildenafil citrate که به نام وياگرا شناخته شده و فروخته مي شود دارويي است که براي نقص erect شدن آلت تناسلي مردان(impotence) استفاده مي شود.همچنين تحقيقات جديد نشان مي دهد که به دليل افزايش خونرساني به آلت تناسلي زن مي تواند باعث رضايت بيشتر زن از رابطه جنسي خود شود.نام وياگرا ممکن است از زبان سانسکريت vy?ghraگرفته شده باشد که به معني ببر است.همچنين تلفظ آن يادآور Vigor و Virile است.

به ترکيب وياگرا و اکستازي، سکستازي(Sextasy) گويند و در زبان غيررسمي به آن ويتامينV هم مي گويند.اين دارو توسط شرکت دارويي Pfizer ساخته شده است.قرصهاي آن آبي رنگ هستند که در يک طرف آن نام Pfizer و در طرف ديگر آن VGR xx(xx به معني دوز قرص است که 25 يا 50 يا 100 ميلي گرم است) وجود دارد.حق ساخت انحصاري وياگرا توسط اين شرکت تا سال 2013-2011 اعتبار دارد.

وياگرا براي اولين بار براي درمان آنژين صدري(بيماري قلبي) مورد استفاده قرار گرفت که طي آن افزايشerect شدن آلت تناسلي مردان مشاهده شد که از آن به بعد از 27 مارس 1998 به عنوان اولين داروي impotence در آمريکا استفاده شد. مصرف اين قرص بدون تحريک جنسي معمولا هيچ اثري ندارد و براي اثر آن حتما بايد تحريکات جنسي وجود داشته باشد.اين قرص به راحتي و به سرعت از دستگاه گوارش جذب مي شود. وياگرا توسط آنزيمهاي کبدي متابوليزه مي شود و کبد و کليه در دفع آن نقش دارند.اگر به همراه يک رژيم غذايي پر جرب استفاده شود باعث کاهش جذب و سرعت اثر و غلظت آن در خون مي شود.

در بعضي موارد استفاده از وياگرا منع شده است:

استفاده از ترکيبات نيتروژني مثل glyceryl trinitrate, sodium nitroprusside, amyl nitrite،نارسايي هاي کبدي شديد، نارسايي کليه، فشارخون پايين، سکته مغزي يا قلبي و يا مشکلات ارثي شبکيه چشم.

عوارض جدي وياگرا هم بدين قرارند:

آلت تناسلي با erect دائمي و دردناک،کاهش فشارخون، سکته قلبي و مغزي، مرگ ناگهاني و نا منظم شدن ضربان قلب.

عوارض معمولي وياگرا عبارتند از:

عطسه، سردرد، ترس از نور، احساس نبض و ديدن اشيا به رنگ آبي.داروئهايي مثل Cialis و Levitra هم مانند وياگرا عمل مي کنند.دوز دارو توسط پزشک مشخص مي شود اما 30 دقيقه تا 4 ساعت قبل از ارتباط جنسي بايد مصرف شود.هرچند اين دارو بدون نسخه پزشک نبايد استفاده شود اما در تلويزيونهاي خارجي(خصوصا آمريکا) و بسياري از سايتهاي اينترنتي تبليغ شده و حتي فروش اينترنتي هم دارد به طوريکه در فاصله بين سالهاي 1999 تا 2001 نزديک به 1ميليارد دلار فروش داشته است.