آيا بلافاصله بعد از تماس مشکوک بايد آزمايشHIV را انجام داد؟




* بعد از تماس مشکوک معمولاً در اغلب کشورها دو بار انجام تست با فاصله زمانی بين حداقل 2 هفته تا 6 ماه توصيه شده است.

در اروپا و آمريکای شمالی: دفعه اول دوهفته بعد از تماس جنسی مشکوک توصيه می شود. اولين آزمايش HIV به روش PCR test انجام می شود که دو هفته بعد از ورود ويروس قادر به جستجو و رديابی مستقيم ويروس در خون می باشد. اطمينان به اين تست تنها 95 درصد است. بنابراين برای دفعه دوم 12 هفته بعد يک تست اليزا نيز توصيه می شود که ميزان پادتن ( آنتی بادی) ها يی که خون شخص آلوده برعلیه HIV توليد کرده است را اندازه گيری می کند.

در ايران: دفعه اول بين 8 تا 12 هفته بعد توصيه می شود. معمولاً آزمایش اليزا (ELISA test) در ايران انجام می گيرد که استاندارد جهانی در بيمارستان ها و مراکز بانک خون می باشد. به دليل اينکه سرعت و ميزان توليد آنتی بادی در بدن اشخاص ممکن است متفاوت باشد 6 ماه بعد تکرار آن توصيه می شود.


کجا می توان برای انجام يک آزمایش HIV مراجعه کرد؟

* در ايران به کلینیکهای مثلثی و مراکز انتقال خون مراجعه شود.

در بيشتر اين مراکز آزمايش و مشاوره بصورت مجانی و ناشناس (محفوظ نگاه داشتن نام و دريافت يک شماره کد) انجام می شود.

آدرس های بسياری از اين مراکز را می توانيد از همين سايت بیابید.


* در اروپا و آمريکای شمالی به پزشک خانواده خود مراجعه کرده و درخواست آزمایش HIV کنيد. در صورتی که پزشک٬ شما را به آزمايشگاه فرستاده باشد، در تمامی آزمايشگاه ها، اين تست انجام می گيرد.

ضمناً دربسياری از کشورها – به طور مثال اتريش – مراکز امداد ايدز نيز وجود دارد که شما می توانيد با محفوظ نگاه داشتن نام خود و به صورت ناشناس برای انجام اين تست مراجعه کنيد.


درصورت انجام "چک آپ (checkup)" و آزمايشهای صحت مزاج ، آيا آزمايش HIV نيز انجام می گيرد؟

* آزمايش ايدز به جز در موارد خاص، جزو آزمايشات متداول پزشکی (جهت checkup) نمی باشد. بنابر اين بايد دقيقاً نام آزمایش HIV در برگه ذکر شود تا آزمايشگاه آن را انجام بدهد. پس در صورتی که تمايل به انجام آرمايش ايدز داريد بايد دقيقاً قضيه را با پزشک خود در ميان بگذاريد.


درصورت اهدای خون در سازمان انتقال خون ايران، آيا آزمايش HIV روی آن انجام می گيرد؟

آيا نتيجه آن قابل استفاده و معتبر است؟

* بله و نتيجه آن معتبر است.

در سازمان انتقال خون ايران، آزمايشهای خاصی (Western blot و HIV-ELISA) بر روی خون انجام می شود. البته بايد به خاطر داشت که آزمايش اليزا (HIV ELISA) حساسيت و دقت 100% ندارد. درصد دقت تست اليزا در حدود 97.5% است که البته بستگی به روش آزمايش و همين طور شرکت سازمانده کيت متفاوت می باشد. اين بدان معنی است که اين تست تنها 97.5% از مبتلايان را شناسايی می کند، به عبارت ديگر اگر شخصی مبتلا باشد 97.5% احتمال دارد که تست مثبت باشد. دقت تست در حدود 98.5% است که با خصوصيت کيت و کيت فرق می کند وآن به اين معنی می باشد که اگر شخصی مثبت گزارش شود 1.5% احتمال دارد که واقعاً مبتلا نباشد. که به آن فاصله مثبت کاذب (False positive) می گويند.

در هر صورت شخصی که جواب آزمايش اليزا مثبت دارد لازم است که با روش وسترن بلات (Western blot) نيز مجدداً چک شود که روش دقيق تری است.

آزمايشگاه ها معمولاً قبل از اعلام نتيجه اين کار را انجام می دهند. بنابراين جوابی که بيمار گرفته است در صورتی که مثبت باشد قابل اطمينان است چون چندبار کنترل می شود.


درصورت آزمایشHIV در سازمان انتقال خون ايران، آيا نتيجه آن قابل استفاده و معتبر است؟

* بله نتيجه آن معتبر است. برای توضيح بيشتر به جواب سوال 4 مراجعه شود.


درصورت خود ارضايی (زن و يا مرد)، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماری های مقاربتی وجود دارد؟

* شما از طريق خود ارضايی به ويروس ایدز (HIV) آلوده نخواهيد شد. HIV تنها در صورتی انتقال خواهد يافت که دو نفر دارای ارتباطی باشند که به تماس خونی یا ترشحات جنسی آنان منجر شود، (رابطه جنسی – استفاده از سرنگ مشترک و...) و يکی ازآن دونفر، قبلاً به HIV آلوده شده باشد.


درصورت بوسيدن شخصی، آيا خطر انتقال HIV و ديگربيماری های مقاربتی وجود دارد؟

* رو بوسی و بوسيدن عادی باعث انتقال ويروس نمی شود و اگر منظور بوسيدن عميق و با دهان باز باشد در صورتی که زخمی در دهان يا روی لثه يا لب ها وجود داشته باشد، خطر انتقال HIV وجود دارد که البته ميزان خطر پايين است و آمار دقيقی در اين باره وجود ندارد.


درصورت داشتن رابطه دهانی (oral sex)، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماری های مقاربتی وجود دارد؟

* برای دريافت پاسخ اين سوال بخش "خطر انتقال ويروس در رابطه دهانی" را در همين سايت مطالعه نماييد.


در صورت تماس جنسی سطحی، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماری های مقاربتی وجود دارد؟

* تماس ترشحات جنسی با پوست سالم٬ باعث انتقال HIV نمی شود.


در صورت استفاده از کاندوم درارتباط جنسی با شخص آلوده، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماری های مقاربتی همچنان وجود دارد؟

* در صورتی که کاندوم سالم باشد و ترشحات جنسی از آن خارج نشود احتمال انتقال صفر است. – البته هميشه بايد به خاطر داشت که در رابطه جنسی با شخص آلوده احتمال خطر انتقال وجود دارد.

در ارتباط با افرادی که اطمينان کامل نسبت به سلامتی آنها نداريد، استفاده صحيح از کاندوم اکيداً توصيه می شود.


در صورت عدم استفاده از کاندوم در ارتباط جنسی با شخص آلوده، آيا احتمال آلوده شدن در اولين ارتباط نيز وجود دارد؟

* بله، حتی در اولين ارتباط اين شانس در حدود 0.9% از زن به مرد و در حدود 1.1% از مرد به زن میباشد.


در صورت پاره شدن کاندوم در زمان انجام ارتباط جنسی، آيا خطر انتقال HIV و ديگر بيماری های مقاربتی همچنان وجود دارد؟

.بله وجود دارد. برای دريافت پاسخ دقيق تر به سوال 10 و 11 مراجعه شود.


در صورت ارتباط جنسی با اشخاص خود فروش، ميزان خطر آلوده شدن به HIV و بيماری های مقاربتی به چه ميزان است؟

* به طور طبيعی ميزان درصد خطرانتقال بيماری های مقاربتی و HIV در بين اين گروه (برای هر دو، شخص مشتری و شخص خود فروش) به دليل داشتن شرکای جنسی متعدد و عدم آشنايی هر کدام از آنها با سابقه خونی شريک جنسی و همچنين سابقه شرکای جنسی قبلی، بسيار بالا می باشد. متاسفانه آمار دقيقی وجود ندارد که ميزان خطر را به شکل دقيق تعريف و مشخص نمايد.

فاکتور بسيار مهم در اين مورد کنترل می باشد.

در صورتی که شما در کشوری هستيد که اين کار شکلی قانونی دارد، (مانند بعضی کشورهای اروپايی) و شما با اشخاص دارای شناسنامه بهداشتی به شيوه " ارتباط جنسی مطمئن تر (Safer sex) " رابطه برقرار می کنيد، ميزان خطری که متوجه شما می باشد به آن شدت و ميزان بالايی نيست که در شيوه های به اصطلاح زيرزمينی و مخفی وجود دارد، که دليل آن کنترل بهداشتی اين افراد به شکل منظم می باشد.

به عنوان نمونه در ايران، در صورت برقراری تماس جنسی بين اين افراد (شخص مشتری و شخص خود فروش)، ميزان درصد خطری که متوجه اين گروه است، بسيار بالا می باشد. از دلايل بسيار مهم آن می توان به سه مشکل مهم موجود در بين افرادی که به اين کار به عنوان شغل روی آورده اند، اشاره کرد:

1. عدم دسترسی به سرويس های بهداشتی کافی و مناسب،

2. عدم کنترل بهداشتی و انجام معاينات منظم سلامتی،

3. عدم انجام آزمايشهای اجباری سلامتی در طی دوره های زمانی منظم.


در صورت ارتباط جنسی با شخص آلوده (مرد با زن – مرد با مرد)، احتمال آلوده شدن کدام يک بيشتر است؟

همواره خطر انتقال HIV در مورد مردان همجنسگرا بالاتر و تقريباً دو برابر مردان غير همجنسگرا است. (خطر دريافت ويروس در بين مردان همجنسگرا در فرد مفعول بيشتر است.)

ميزان درصد انتقال آلودگی از مرد به زن در حدود 1.1% می باشد.

ميزان درصد انتقال آلودگی از زن به مرد در حدود 0.9% می باشد.


در صورت فاعل بودن در ارتباط جنسی بين دومرد، آيا احتمال آلوده شدن شخص فاعل نيز به HIV و ديگر بيماری های مقاربتی وجود دارد؟

* بله اين احتمال وجود دارد ولی کمتر از فردی است که مفعول است. همواره بايد به خاطر داشت که احتمال انتقال در مردان همجنسگرا رقم بالايی است.

جالب توجه اين است که گاه در بين گروه هايی افراد در ايران نوعی نگاه خاص وجود دارد که تنها مردانی را که در رابطه جنسی مرد با مرد، مفعول هستند را همجنس گرا به شمار می آورند و مردانی را که در رابطه مرد با مرد فاعل هستند را به عنوان همجنس گرا نمی شناسند. بنابراين گمان می کنند که خطر تنها شخص مفعول را تهديد می کند. در حالی که از نظر علمی و هم در بيشتر فرهنگ ها، هر مرد و زنی– فاعل يا مفعول – را که به نوع همجنس گرايش دارد، همجنسگرا می شناسند.