چرا نيش حشرات ویروس HIV را منتقل نمي كند؟




چرا نيش حشرات بيماري، را منتقل نمي كند؟

خون آلوده مكيده شده بوسيله حشرات به سرعت توسط آنزيمهاي حشره پاره شده و ويروس خارج شده از سلول ميزبان قادر به ادامه حيات در داخل بدن حشره نمي باشد و حشره با گزش فرد ديگر، نمي تواند ويروس فعال را منتقل كند

آيا تيغ استفاده شده كه خوني روي آن ديده نشود هم مي تواند بيماري را منتقل كند ؟

بلي ، تيغ به ظاهر سالم مي تواند لخته هاي خون بسيار كوچك كه با چشم غير مسلح ديده نمي شود داشته باشد و ويروس تا يك هفته در چنين لخته هایی زنده و عفونت زا باقي بماند .

آيا مصرف مشروبات الكلي مي تواند عامل ابتلا به ويروس HIV باشد ؟

مشروبات الكلي باعث اختلال در قدرت تصميم گيري مي شود و هم ميل جنسي فرد افزايش پيدا مي كند و قادر به تصميم گيري صحيح جهت حفظ سلامت خودش نمي باشد و اكثر تماس هاي جنسي همراه با استفاده از مشروبات الكلي بدون استفاده از كاندم است .

آيا دستشويي هاي فرنگي راه انتقال ويروسHIV محسوب مي شود ؟

امکان انتقال HIV از سطح پوست سالم و عرق بدن كه در تماس با اين نوع دستشويي ها ميباشند ، وجود ندارد

چرا تماس جنسي راه انتقال محسوب مي شود ؟

در ترشحات جنسي مرد آلوده و یا زن آلوده٬ HIV وجود دارد و ويروس قادر است به مخاط دستگاه تناسلي چسبيده و به داخل بدن راه يافته و خود را به سلولهاي ميزبان اصلي يعني "لنفوسيت هاي كمك كننده" برساند.

چرا احتمال انتقال HIV در همجنس بازان بيشتر است ؟

اين مربوط به نوع تماس جنسي است :

1- مخاط روده ظريفتر از مخاط دستگاه تناسلي زنان (واژن ) است

2- مويرگهاي زير مخاط روده بيشتر از مويرگهاي زير مخاط دستگاه تناسلي است

3- احتمال آسيب و زخم شدن در روده بيشتر است

4- مدت زمان تماس ترشحات آلوده با مخاط روده بيشتر است

علاوه بر اين فاكتور هاي اندامي افراد همجنس باز٬ داراي شركاء جنسي و فعاليت آميزشي بيشتر هستند و اين عوامل احتمال ابتلا را افزايش مي دهد

آيا در اثر تماس جنسي انسان با حيوان احتمال ابتلا به بيماري وجود دارد؟

يكي از فرضيه هاي اوليه در پيدايش اين بيماري تماس جنسي انسان با ميمون بوده است اما با شناخت ويروس و مشخص شدن محدوديت ميزبان اين ويروس، احتمال انتقال ويروس از اين راه ممكن نمي باشد .

آيا همجنس بازي زن با زن راه انتقال محسوب مي شود ؟

با توجه به اين امر كه معمولا اين زنان از وسايل مصنوعي استفاده مي كنند و قادر به انتقال ترشحات جنسي بطور مستقيم نمي باشند ،احتمال انتقال کمتر میشود.

آيا همجنس بازي در صورت سالم بودن افراد راه انتقال محسوب مي شود ؟

خير بيماري ايدز يك بيماري عفوني است و ايجاد بيماري بدون حضور عامل عفونت امكان پذير نمي باشد . همانطوري كه تا قبل از پيدايش اين بيماري افراد هم جنس باز و معتاد تزريقي در همه جوامع بوده است اما بيماري ايدز مشاهده نشده بود .

چرا آزمايش تشخيص قبل از ازدواج اجباري نمي شود ؟

داشتن يك پاسخ منفي دليلي بر اينكه فرد آلوده نمي باشد، نيست . و ممكن است فرد در چند ماه اخير آلوده شده باشد و هنوز جواب ايشان مثبت نشده باشد . از طرفي فردي كه داراي رفتارهاي پر خطر مانند اعتياد تزريقي و داشتن آميزش با شركاء جنسي متعدد باشد مي تواند در هر زمان آلوده شود و داشتن سلامت قبل از ازدواج ضامن پايداري و سلامت خانواده نخواهد شد.

فاصله زماني بين ابتلا و ظهور علائم باليني چقدر است ؟

از زماني كه ويروس وارد بدن و وارد اولين سلولهاي دفاعي مي شود ابتلا صورت پذيرفته است. اما بطور معمول حداقل 15-10 سال طول ميكشد كه شخص وارد مرحله بيماري ایدز شود. اين مدت در صورت وجود عواملي مانند فقر غذايي و عدم رعايت بهداشت و ابتلا به عفونت هاي مختلف و تعداد بیشتر ويروس وارد شده٬ مدت زمان كوتاه تر مي شود و استفاده از غذاي مغذي و بهداشتي، مصرف ويتامين هاي لازم، انجام ورزش و داشتن روحيه بالا و تشخيص و درمان عفونت ها در اين مسير٬ مدت زمان را طولاني تر كرده و منابع پزشكي تا 20 سال را هم گزارش نموده اند.