آداب و سنن شب زفاف ، باید ها و نباید های شب زفاف


شب زفاف در خاطره تمامی زوجهای جوان یک شب خاطره انگیز است. کلیه کسانی که این شب را تجربه کرده اند، بی شک تا آخر عمر آن را فراموش نخواهند کرد. منظور من در این مقاله شب اول عروسی نیست . چون بسیاری از افراد ، قبل از عروسی ( که در عرف معمول است ) آمیزش جنسی( بطور کامل) را تجربه می کنند.

.پس منظور این مقاله زمانی است که دختر ازاله بکارت میشود . یعنی زمانی که دختر ، پرده بکارت خود را از دست میدهد . ما در این مقاله شب زفاف را زمانی میگوئیم ، که دختران برای اولین بار تجربه سکس از راه واژن را می آزمایند. همانطور که میدانیم تمامی زخمها ، دردناک هستند بخصوص اگر سطحی باشند . به عنوان مثال اگر دست شما با دیوار زبری (مثل کنیتکس) برخورد کند ، درد به حد زیادی غیر قابل تحمل است . این حالت دقیقا برای دختران مصداق دارد. آنها درد بسیار زیادی را در ضمن پاره شدن پرده بکارت تجربه میکنند. و غیر از آن ، درد بسیار زیادی هنگام داخل شدن آلت تناسلی در داخل واژن (دخول) خواهند داشت . اول برای روشن شدن قضیه علت درد را مرور میکنیم.

دو نوع درد در هنگام اولین تجربه جنسی قابل درک است :

1-درد به علت پارگی پرده بکارت .

این درد همانطور که در بالا ذکر شد به علت ایجاد یک زخم سطحی در داخل واژن است . که اینگونه زخمها معمولا دردناک تر از سایر زخمها میباشند . برای کنترل یا کاهش درد ، بهترین کار ایجاد معاشقه طولانی است . این کار سبب میشود تا دختر به مرحله ارگاسم یا نزدیک آن برسد . رسیدن به ارگاسم ، آستانه درد را بالا میبرد و باعث میشود که درد یا خیلی کم شود یا قابل تحمل گردد . به عنوان مثال د رزمان ارگاسم اگر شخص گاز گرفته شود درد را احساس نمیکند یا درد بسیار جزئی خواهد بود .

2-درد به علت دخول

این درد دقیقا درد به علت کشش دیواره واژن میباشد . شما وقتی بادکنکی را برای اولین بار باد میکنید ، زور بیشتری بکار میبرید تا بتوانید دیواره های بادکنک را از هم باز کنید . این حالت دقیقا دز واژن هم ایجاد میشود . واژن برای اولین بار میخواهد باز شود . پس درد زیادی را حس میکند . برای کنترل این درد دقیقا مثل بالا باید معاشقه طولانی داشت . تا هم واژن لیز شود و هم آستانه درد افزایش یابد . برای این منظور میشود از ژل لوبریکانت استفاده نمود.

در کل برای آمیزش بهتر و کم درد در اولین تجربه باید نکات زیر را توجه نمود :

1-معاشقه طولانی تا رسیدن به مرحله ارگاسم

2-استفاده از ژل لوبریکانت

3-بهتر است دختر لبه تخت دراز بکشد . جوری که پاهای وی کاملا روی زمین قرار بگیرد . در این صورت کمترین درد و فشار به دختر وارد میشود.

4-دختر را باید قبل از نزدیکی از نظر روحی آماده کرد

5-درصورت داشتن درد شدید از ادامه نزدیکی خودداری کنید.

پارگی پرده بکارت معمولا دارای خونریزی کم است . البته این قضیه به جثه زن و سن دختر دارد. در بعضی از موارد پرده دختر با نزدیکی پاره نمی شود . در این حالت حتما باید با جراح زنان مشورت نمود تا وی به روش جراحی پرده را باز نماید. تا 3 روز پس از نزدیکی خونریزی بسیار جزئی ، طبیعی است و نباید نگران بود. در صورتی که هر گونه سوال برای شما پیش آمد حتما با ما مکاتبه کنید.

آن سوي زفاف

پاره شدن پرده بکارت ، در حقيقت نمود خارجي جرياني بسيار پيچيده است که بايد آن را آغاز "زنانگي" و پايان "دوشيزگي" شمرد. تازه عروس بنا به طبيعت ، از نخستين اکراه و هراس دارد و علت آن معمولا درد جسماني نيست که اگر همراه با آرامش و خودداري و صبوري مرد باشد خيلي جزئي است. غالبا خود دختر هم نمي داند علت اين هراس و اکراه در کجاست ؟ در واقع تازه عروس در اين مرحله دچار نوعي " شرم " نيز هست . همه اين علت ها را بايد در جاي ديگري جستجو کرد.

در حقيقت چون زن در اين مرحله که وارد حيات زناشويي مي گردد دگرگوني مهمي در برابر خود مي بيند و به زندگي آينده و مسووليت ها و خطرهاي آن مي انديشد و از آن واهمه دارد. همه اين واهمه ها ، چه زن از آن آگاه باشد و چه نباشد ، قابل ملاحظه و شايسته توجه است.

اين وظيفه شوهر است که وجود اين هراس فطري زن را دريابد و همواره آن را به ياد داشته باشد.بهترين فرصت براي جلب اطمينان زن همين دوره کوتاه است. معروف است که زفاف را نبايد با جبر آغاز کرد ، ما مي گوييم در کار پاره شدن پرده دوشيزگي نه تنها جبر نبايد در کار باشد بلکه اين عمل بايد دنباله و نتيجه نوازشي صبورانه و معاشقه اي جانانه باشد و شوهر بايد عروس را به تدريج متمايل و راغب به عمل نمايد نه آن که با شتابکاري و به کار بردن زور ، تنها حس شهوت خويش را فرو نشاند. در اين صورت تنها جسم زن را تصرف کرده و از تصرف روح او ناتوان مانده است. بنابراين شوهر در شب زفاف بايد تمام تمهيدات لازم را به کار گيرد و در نهايت ملايمت و ظرافت عمل کند و بداند که کوچکترين اشتباه ، چندان او را خسته و دل آزرده مي کند که به آساني التيام پذير نخواهد بود و گاه تا پايان زندگي زناشويي آثار آن بر جاي مي ماند.

از نظر روانشناسي اين دردهاي روحي منجر به پيدايش هزاران نوع اختلالات فکري ، غم و اندوه مزمن مي گردد که درمان آن بسيار مشکل خواهد بود زيرا اغلب منشا و علت اصلي آن ناشناخته مي ماند.

در واقع علت سرد مزاجي بسياري از زناني که لذت جنسي نمي برند آن است که در شب زفاف ناگواري ديده و رنج و تب روحي کشيده اند و اين تالمات در ضمير پنهان آنها مانده و اختلالات جسمي و رواني بعدي را با خود آورده است.

بسياري از امراض ديگر چون پريشان خيالي و بيماريهاي عصبي غالبا در اثر همين رويدادهاي به ظاهر کوچک شب زفاف ايجاد مي شود و گاهي اين عوارض روحي به قدري پيچيده و شديد مي شود که روان پزشک بايد مدتها وقت صرف کند تا پس از جلب اعتماد و اطمينان بيمار ، شايد موفق به کشف ريشه اصلي اختلال گردد. اين است که باز تکرار مي کنيم در نوازش و مهرباني و رعايت حال تازه عروس به ويژه در شب رفاف به هيچ نبايد کوتاهي کرد. هيچ دختري فطرتا مرد را مختار نخواهد دانست تا هر چه مي خواهد بکند و اگر حجب و حياي عروس يا هر علت ناشناخته ديگر مانع از آن است که به ميل تسليم شود بهتر است يک شب يا حتي شبهاي متعدد ، زفاف را به عقب انداخت تا عروس به تماس جسماني خو بگيرد و با آرامش خاطر مشتاق و راغب به ارتباط جنسي شود. عمر انسان آن قدر کوتاه نيست که چنين شتابکاري لازم باشد و به خصوص در اين دوره ، صبر و متانت و حوصله به پيروزي و کامروايي خواهد انجاميد. در اينجا بايد يادآور شويم اگر داماد به دليل ضعف نفس و سستي در رفتار ، بخواهد به هر نحو عمل را انجام دهد به نتيجه نمي رسد و لازم است اصرار در اين باره خيلي ملايم و صبورانه باشد. اصولا زن وقتي هم حاضر و راغب به تسليم است طبيعتا مي خواهد بر او ظفر يابند ولي بين فتح عاشقانه و استيلاي وحشيانه تفاوت بسيار است و مرد بايد با فراست دريابد که هنگام دخول فرا رسيده است. به طور کلي در هفته هاي اول ازدواج براي نزديکي نبايد پافشاري کرد جز آن که عروس خود ابراز تمايل کند.شوهر اگر عيبي در بدن زن مشاهده کرد ، هرگز نبايد آن را آشکار کند يا اظهار تعجب کند مبادا زن اندوهگين شود و آن را مايه حقارت پندارد.

حساسیت شب زفاف

زفاف که همان ازاله ي بکارت در دختر است براي هر دو از خاصيت خاصي برخوردار است . انجام ناقص و يا وحشيانه ي آن در دختر مي تواند آثار سوء جبران ناپذيري را ايجاد کند . داماد بايد حالت خاص عروسش را درک کند و بدون آمادگي همسرش با او آميزش نکند . مرد جوان بايد عريزه ي جنسي خويش را کنترل کند و اگر در همسر خويش آمادگي نمي بيند صبر کند تا زمان مناسب فرا رسد و با مساعد شدن شرايط با ملاطفت و آرامي زفاف را انجام دهد . برخي از جوانهاي بي تجربه شرايط حساس همسر خويش را در نظر نمي گيرند و در همان شب اول بنياد زندگي خويش را خراب مي کنند .

چون پسر و دختر نادان بوند گله چران يا که شتر بان بوند

درس زناشويي کجا خوانده اند کي بره قافله پي برده اند

ببر صفت حمله به آهو کند غرش و تندي و هياهو کند

اي پسر آخر دمي آرام باش اي شتر مست دمي رام باش

تندي داماد و خموشي زن سرد کند جمله چو صد بادزن

»» اين شب برای اغلب زوجها شب پر التهابی است و اولين شب ارتباط جنسی جدی ميان آنهاست.

»» زنها در اين شب به شدت نگران و مضطرب هستند

»» خاطره اين شب تا پايان زندگی در ذهن زنان باقی می ماند.حتی اگر بعدها ازدواجهای مکرری کنند.
»» پاره شدن پرده بکارت اغلب با آمدن مقداری خون همراه است و اين برای طرفين مهم و استرس آور بوده و در زنها همراه با درد و سوزش و ضعف جسمانی است.

»» مردها سعی کنند قبل از شب عروسی با خانواده خود جهت کنار گذاشتن آداب و رسوم غلط به طور جدی صحبت کنند.

»» به همسر خود برای کسب اعتماد به نفس قبل از شب زفاف روحيه بدهيد.

»» هيچ لزومی ندارد که مردها همان شب اول پرده زن را پاره کنند. بهتر است بشب ديگری موکول گردد.
»» سعی کنيد اين شب را با معاشقه و بوسه و لمس بگذرانيد و دخول را به شبهای ديگر موکول کنيد.
»» اين شب را در آغوش هم و برهنه تا صبح سپری کنيد.

آداب و رسوم غلط در شب زفاف:

هم در گذشته و هم در حال حاضر در خانواده های سنتی ايرانی رسم است که در شب اول عروسی (شب زفاف) زنان پشت در اتاق عروس و داماد می نشينند تا داماد پارچه ای خونين را نشان آنها بدهد تا از پشت در بلند شوند و به خانه های خود بازگردند. اين دستمال خونی نشان دهنده پاره شدن پرده بکارت عروس توسط داماد است.

در تلقي عمومي جامعه ما ، شب ازدواج و زفاف ، شب خوشبختب و رسيدن به آرزوهاست ، اما شب زفاف شب خستگي هم هست ، شب اظطراب و نگراني است شب سر درد شب گريه شب سوزش معده و شب …….و حتي شايد شب بر باد رفتن آرزوها هم باشد .

اينكه چنين شبي با جايگاهي كه در فرهنگ اجتماعي ما دارد و اثرات آن بر زندگي ما اينقدر درباره اش كم صحبت شده و حتي از ديد نويسندگان و ديگر هنرمندان ما هم پنهان مانده خود معمايي است .

شب عروسي در فرهنگ ما فعلا اون موقعي است كه دو تا آدم كه چند وقت در تدارك ازدواج بوده اند براي اولين بار زن و شوهر ميشوند وبه صورت رسمي در يك رختخواب ميخوابند ، شب ازدواج فقط و فقط يك كار اجباريست . شما و همسرتان بايد از ماشين عروس پياده شويد ، به درون خانه برويد و در را ببنديد .همين . هر كس ديگري انتظاري يه غير از اين داشت زياد به خرفش گوش نكنيد .

در فرهنگ ما ازدواج به همه فاميل مربوطه بعضي جاها ( كه از لحاظ سواد عمومي سكس در مرحله پايين تري هستند ) از داماد انتظار دارند در عرض 10 دقيقه تا نيم ساعت پارچه خون آلودي را به عنوان نشان باكره بودن عروس تحويل بده بعضي ها ممكنه تا شب ازدواج عروس اشون يا دامادشون را نديده باشند و خيلي هاي ديگه ممكنه اون رو لخت نديده باشند عده زيادي هم هستند مه قبل از عروسي با همسرشون سكس داشته اند ، پس پيچيدن يك نسخه ثابت غير ممكن است اما چيزهاي مشتركي هم وجود دارد .

همه ما شب ازدواج خسته ايم توي اين بحثي نيست ازدواج ايراني سخته حداقل يك هفته دويدن و حرص خوردن داره دنبال جا ميگرديد خونه رو مرتب ميكنيد . دعوت فاميل و خلاصه تحمل دردسر هاي جشن . همه اينا باعث مي شود كه بهترين شب زندگي شما با خستگي و تنش هاي بدني شروع بشه . عروس و داماد يا به اجبار غذا ميخورند يا اصلا فرصت غذا خوردن پيدا نميكنند و هر دو حالت براي يك سكس خوب مضر است .

پس اين شب چكار بايد كرد ؟ احيانا دفعه اولي است كه ميخواهيم سكس داشته باشيم . تاثير خستگي و اضطراب را ميدونيد ؟ براي آقايون اين احتمال هست كه اندام جنسيشون راست نشه و در صورت وقوع اين امر اضطراب جند برابر مي شود و اوضاع بدتر . در مورد خانمها اين اضطراب باعت خشك شدن مهبل مي شود كه حتي براي خانمهاي كاركشته هم دخول مشكل مي شود چه برسه به دختري كه براي اولين بار ميخواد دخول را تجربه كنه .پس اولين كار شما مبارزه با اضطراب است . بهتر است اون دسته از كساني كه فاميل هاشون منتظر ديدن دستمال خوني هستند اين مطلب را براشون روشك كنند كه اين فكر بيهوده اي است و بهتره شما را به حال خودتون بذارن /

براي مبارزه با اضطراب اينه كه منبع اونو از بين ببريد . منمبع اضطراب شب زفاف است اجبار به عمل جنسي است پس اين " اجبار " لعنتي را از بين ببريد .

اگه ميتوانيد با همسرتان صحبت كنيد و بگوييد احتياجي نميبينيد كه شب اول در اوج خستگي و تنش و اضطراب حتما سكس داشته باشيد صحبت كنيد چه قبلا و چه وقتي آخر شب با هم تنها هستيد كه عاشق عمل جنسي هستيد ولي امشب اجباري در انجام كامل اون نداريد و بهتر ميبينيد كه اين كار را به فردا يا روزهاي بعد موكول كنيد كه بدن هاتون تازه هستند و فكرتون باز و از نظر وقتي هيچ جور تنگي نداريد .

با اين فكر هم آغوشي را شروع كنيد اگر دوست داشتيد تا آخرش برويد و هرجا احساس كرديد وقتش نيست متوقف شويد . اما خواهشا وحشي بازي هم در نياريد عمل هماغوشي را يك اجبار نشون ندهيد نه به مرد و نه به زن . مرد بايد اولين نكته براش راحتي و آرامش همسرش باشه و زن به جاي اينكه مردانگي را توي .... سفت و دراز و زور زياد ببينه توي اخلاق و رفتار دنبالش بگرده.

يك نكته بسيار مهم : در اولين تجربه سكس اگر باعث ناراحتي و ناخوشايندي طرف مقابل خود بشويد اين كار مطمئنا از لحاظ روحي و رواني تاثير بدي روي سكس آينده شما هم خواهد داشت ( مي دانيد كه روان آدمي در سكس چقدر تاثير گذار است)

صحبتي با آقا دامـــــــاد :

قبل از هر چيز يادتان باشد كه آب يا نوشيدني ديگری كه ميل داريد در اتاق باشد كه اگر هر كدام از شما احساس تشنگي كرديد لازم نباشد برويد بيرون دنبال نوشيدني بگرديد .

چون خيلي ها شب اول به خاطر ترس و تنش و..... دهنشان خشك مي شود و احتياج به آبي دارند وارد خانه كه مي شوید قبل از افتادن روي مبل و صندلي بطرف همسرتان برويد و او را در آغوش بكشيد ، زير گوشش بگويد كه دوستش داريد و قول بدهيد كه اين زندگي زيبايي را كه كنارش شروع كرديد را ادامه خواهيد داد . همين طور كه در آغوشش گرفتيه اید به سمت جايي براي نشستن برویدو كنار هم بنشينيد . هم او خسته است و هم شما .

توي صورتش نگاه كنيد و بگویيد كه زيباست هيچ عجله اي نكنيد با حوصله باشيد و صبور . آرام حجابش را برداريد و عاشقانه به همسرتان نگاه كنيد و تكرار كنيد كه واقعا زيباست بسيار ظريف يه دستهايش دست بزنيد دست ها را بالا بيارين و آرام ببوسيد . بعد از بوسه چند لحظه مكث كنيد و به خاطره اين بوسه فكر كنيد ( اينجا فرصت مناسبي است كه آيا آب يا نوشيدني ديگه اي لازم داره ؟)

اگر قبلا با همسرتون سكس داشته ايد اين كارها را به عنوان يك عروس با او بكنيد واگر نداشته ايد و دختر از طبقاتي باشد كه هيچ وقت با پسري حتي خود شما نبوده به او اطمينان بدهيد تا ترس و اضطرابي نداشته باشد . توجه كنيد كه زنها نسبت به بدنشان خيلي حساس ميباشن پس يك ضرب به سينه ها يا جاهاي ديگر دست نزنيد اگر خيلي خسته نيستيد با همسرتان بايستيد و ايستاده در اغوشش بگيريد اينطوري ميتوانيد آروم دستهاتونو حركت بدين و پشت بدن همسرتونو نوازش كنيد آروم در گوشش حرف هاي عاشقانه بزنيد .

بقيه مراحل به همين سادگيست به آرومي همين فضا را دنبال كنيد ( عاشق باشيد و اعتماد دهنده به طرف مقابل در هر تماس ). كنار هم دراز بكشيد و آروم تا حدي لباسها را در بياوريد همسرتان را تحسين كرده و شهوت انگيزي اش را بهش ياد آور شويد . سانتي متر يه سانتي متر بدن همسرتان را لمس كرده و به آن عادت كنيد .

صحبتي با عروس خانم :

خانم عزيز شما هم وظيفتان همين چيز هاست . اگر لباس آقا داماد را تا آخر در آورده ايد بهش بگويد به پشت بخوابد و چشماش را ببند با احتياط كامل به بدن همسرت دست بكشید آلت جنسي او را اگر خواستید نوازش كنید و نه كار بيشتر . اگر بار اول است در اين جلسه اجازه دهيد كه گذشت زمان همه چيز را ياد بدهد جلسه اول حداكثر مي تواند شناخت باشد به هر حال نه آقا از آلت جنسي شما زياد سر در نيارورد و نه شما از آلت جنسي او پس يك حركت لذت بخش را شروع كنيد مانند نوازش آلت همديگر و كمي به همين حركت ادامه دهيد . قصدتان كمي نوازش و بعد خوابيدن و استراحت كردن باشد هرچند ممكن است كه چيز هاي ديگري هم پيش آید . سكس لازم نيست حتما دخول باشد اگر بخواهيد يك ضرب سراغ دخول برويد مثل اينه كه با زباني كه نميشناسید برنامه نويسي كنيد . صبر كنيد تا اول چگونگي موضوع را ياد يگيريد اين باعث مي شود موقع عمل مقدمات را خوب بدانيد

خلاصه كلام :

1- تا احساس آمادگي كامل براي كاري نكرده ايد وارد عمل نشويد .

2- هر لحظه مطمئن باشيد همسرتان راحت است ( آقايون بيشتر توجه كنند چون اين عمل اولين بار براي خانمها خيلي اضطراب آور تر است)

3- اگر عروس باكره باشد از پرده بكارت نترسيد اگر دخول را درست انجام بدهيد پرده بكارت بدون درد يا خونريزي باز خواهد شد